У цій статті ми розберемо важливі особливості бензопил, мотокос, мотоблоків і газонокосарок. Звичайно без подробиць, але ключові моменти розглянемо. Наприклад, не всі знають, що бензинову газонокосарку не можна перевертати на бік, деякі моделі дозволяється зберігати у вертикальному положенні, а деякі ні. Це пов'язано з тим, що масло з картеру витече через патрубок скидання надлишкового тиску і може потрапити в карбюратор. У кращому випадку мотор не буде заводитися, в гіршому - потрібно розбирати, чистити і ремонтувати.
Типи двигунів - недоліки і переваги
-
Електропривід з акумулятором. Це ланцюгові пили, тримери, навіть болгарки, дрилі і садові пилососи. За функціональністю все прекрасно - працює без вихлопних газів, тихо, не ламається, не вимагає обслуговування. Але ціна самих акумуляторів і час їх перезарядки не дозволяє повністю витіснити бензинових побратимів. Часто ціни на подібну техніку вказують без акумулятора, а сам акумулятор коштує на 30-40% дорожче пилки або косарки. Оригінальне і зручне рішення у нового покоління техніки Макіта (Makita), там стандартні 18-ти вольтні акумулятори підходять до всього, від шурупокрута до ланцюгових пилок, просто для потужних механізмів встановлюється кілька штук. Це не дешевше за ціною, але немає проблем із заміною.
-
Електропривід на дроті. Найпопулярніші - це ланцюгові пили, така є майже в кожній сільській хаті, пиляти дрова біля будинку дуже зручно, і дешево. Ніяких бензиново-масляних сумішей, роздратованих висловів «чого ти су ... не заводишся» та інших принад.
Електричні провідні зразки техніки легше акумуляторних, зачасту більш потужніші і розвивають більший крутний момент, вони помітно дешевше бензинових і в рази дешевше акумуляторних.
Недолік один - хвіст, прив'язка до мережі або до генератора.
-
Бензинові і дизельні двигуни внутрішнього згоряння. Цими моторами комплектується як найпотужніша і «крутіша» в плані автономності техніка.
Перевага - потужність, автономність, швидка дозаправка, якщо працювати потрібно багато.
Але це і найскладніша, як з точки зору обслуговування так і продажів, техніка. Тому зупинимося докладніше.
Двотактні і чотиритактні бензинові двигуни.
Двотактні двигуни простіше: тут немає клапанів, розподільного валу та деяких інших механізмів. З них можна зняти більше потужності при тому ж обсязі камери згоряння.
Вони майже нечутливі до перевертання. А от у чотиритактного двигуна в перевернутому положенні колінвал виринає з масла і саме масло може затекти в непотрібне місце, а там де потрібно - деталі труться всуху і двигун перегрівається і може заклинить. А це капітальний ремонт, який коштує третинну вартість нового агрегату.
Але, двотактний двигун не можна просто взяти і заправити бензином. Потрібно готувати суміш з бензину і масла в пропорції:
-
1х20-25 - це 40-50 мл, на 1 літр бензину, для китайських і старих бензопил та мотокос.
-
1х40-50 - це 20-25 мл на літр, для нових фірмових двотактних ДВЗ, де ДВЗ - це двигун внутрішнього згоряння.
-
якщо є сумніви в фірмовості ДВЗ - лийте 1х30 - це 30-35 мл на літр.
Економічність - двотактні споживають майже вдвічі більше палива при тому ж обсязі камери згоряння. Але для малопотужних двигунів, які працюють по пару годин в місяць, воно не критично. Для техніки профі класу, яку ганяють кожен день, різниця вже більш ніж помітна.
Також на економічність впливає карбюратор і його тонка настройка - у дорогих бензопил (Штиль і тому подібних) - карбюратор налаштований вже на заводі і працює ідеально, і витрати палива, при інших однакових в порівнянні з дешевою китайською технікою, теж вдвічі менше.
Екологічна безпека - вихлоп чотиритактного двигуна чистіший. Хоч вихлопні гази є вихлопні гази корисними вони не бувають в будь-якому випадку. Тому двотактним двигуном категорично не можна користуватися всередині приміщень - навіть коли там всі вікна і двері відкриті навстіж. Чотиритактним теж не бажано, але можна, якщо недовго і потрібно щось швидко відрізати, наприклад, в будинку, що будується.
Дизельні двигуни
З садово-побутової техніки вони встановлені на тяжких мотоблоках та деяких генераторах.
Дизельний двигун працює на дизпаливі (солярці), а не на бензині. Конструктивно дизельний ДВЗ простіше бензинового чотиритактного двигуна, так як тут немає свічок і системи запалювання.
Паливно-повітряна суміш загоряється від стиснення. У зв'язку з цим двигун масивніший, щоб забезпечити той самий високий тиск і ступінь стиснення - вібрує набагато сильніше. Тому що кожен цикл вибуху-займання набагато могутніший. Це не так помітно в автомобільних двигунах, там багато циліндрів і вібрація компенсується тим, що вони спрацьовують по черзі.
А в дизельному двигуні мотоблока циліндр як правило один. І вібрація дуже сильна в порівнянні з бензиновим аналогом. Тому сам двигун масивніший, важчий, а також міцніше рама і конструкція самого механізму, щоб приглушувати вібрацію за рахунок більшої маси.
Ще у дизельного двигуна помітно більший (в 2-2,5 рази) моторесурс.
І вищий крутний момент на низьких оборотах. Ви напевно бачили неквапливо повзаючі під гору мотоблоки, навантаженні якимись колодами, гарбузами, картоплею тощо. Двигун пихкає, «бумкає» і їде. Бензиновий завивав би на високих оборотах і з великою ймовірністю перегрівся б і заглох.
Потужність двигунів
Тут є невелика плутанина між кінськими силами і кіловатами. Обидва показники про потужность, але в різному співвідношенні:
1 кінська сила = 735 Вт
Тому в кінських силах потужність виглядає солідніше. До того ж представники старшого покоління не розуміють всяких там Кіловатів.
Тепер про те скільки це багато, мало, нормально.
Так ось для бензопил та мотокос показники потужності і нормальності, з точки зору інтенсивного використання в господарстві, - це 2,5-3 кінські сили.
Для бензопил вже 2,2 к.с. нормально, для мотокос 2,6-3 к.с.
Для порівняння, потужність радянських мопедів була в межах 2-2,5 кінські сили при об'ємі двигуна 48 см3. Сучасні скутери розвивають по 4-5 к.с. при тому ж обсязі.
Щоб швидко орієнтуватися, допоможе об'єм двигуна. Це ще один додатковий рівень контролю, деякі виробники (особливо китайці) завищують показник потужності, але чесно пишуть обсяг двигуна. Якщо пила з об'ємом 36 см3 - а потужність 2,7 кінські сили - це високий показник, але схоже на правду, а якщо пишуть 3,1, то вже зовсім не схоже, або двигун вичавлений на максимум і буде швидко зношуватися.
В середньому для реальної роботи, щоб вистачило потужності на всі завдання, а ресурсу мотокоси на 4-5 сезонів, двигун повинен йти з об'ємом 42-50 см3, для бензопил 36-42 см3.
Якщо коротко, то можна розібрати такий приклад - фірмова мотокоса європеєць типу АL-Ko або Штилю - з об'ємом двигуна 36 кубиків, і потужністю 2,8 кінських сили, пропрацює довго (до 7-8 сезонів), працює м'яко (без зайвої вібрації) , економічна, але вимагає якісного масла, палива, оригінальних запчастин.
З іншого боку, за ці ж гроші можна купити майже дві китайські мотокоси з двигуном 50 см3, яка за рахунок потужності буде валити все, навіть молоді деревця. І теж за рахунок запасу потужності зношуватися буде довго, років на 5 вистачить. Правда бензину вона буде «їсти» дуже багато, бака буде вистачати хвилин на 20-ть, масло теж буде йти не мало. Рев і гуркіт, особливо після першого року експлуатації, теж помітно вищі. Але кого це лякає в нашій глушині.
Якщо у вас з'явилися конкретні питання і вам потрібно допомогти вибрати бензопилу, мотокосу або мотоблок, телефонуйте за номером (050) 414-92-73